Fa pocs dies, amb motiu d'una sucosa conversa derivada d'una reunió de membres del jurat d'un premi literari, vaig tornar a plantejar i a plantejar-me quin és l'estímul concret que condueix a un escriptor a endinsar-se en un marc cronològic que no és precisament el que li ha pertocat habitar. Quan vaig escriure Esbós per una improbable novel.la històrica, vaig dissertar sarcàsticament sobre la qüestió, però he de dir que encara continua semblant-me un petit misteri, un entremaliat interrogant, aquest tret argumental i alhora temàtic. El passat divendres, però, a la presentació a Ondara de la nova novel.la de l'amic Tomàs Llopis, vam tindre l'ocasió de parlar-ne distesament, tornant a acaronar el tema i obtenint, aquesta vegada sí, respostes d'aquelles que emplenen molts buits, sobretot de la nostra història -i també de la nostra literatura!-.

La universalitat. La universalitat que no s'oblida de la localitat. De sentiments i de vivències, de somnis i de recels. De partides i racons del nostre terme i també del nostre record. I tot això, amb l'honestedat d'encarrilar una narració segles enrere no per l'espectacularitat o la fotogènia d'un període fonamental de la nostra història com a poble, sinó pel compromís amb aquest mateix passat ja que ell és, sens dubte, l'eix bàsic per traduir les inclemències del present. Com bé asseverava l'autor, al.ludint alhora les paraules de l'escriptor Baltasar Pòrcel, el gran valor d'una novel.la històrica rau en el fet de poder trobar-hi una reflexió que ens conduïsca a l'actualitat; doncs bé, la concordança entre el segle XVII i els primers anys del segon mil.leni presenta sinèrgies alarmants, cridaneres, que Llopis ja ens adverteix mitjançant la idònia cita de Joan Fuster que encapçala el llibre. Tot seguit, Hi ha morts que pesen cent anys enceta un viatge transcendent, intens, atribolat i perfectament transcrit, arrabassat a l'ahir. Així doncs, la fidelitat i respecte de l'autor al temps retratat desimboca en un registre polit, que no s'enfugeix de la fluïdesa tot i sent clàssic: una proesa estilística que el lector agraeix i que contribueix a ennoblir unaa proposta sempre llegidora, sempre apassionada. Al cap i a la fi, l'obra pot interpretar-se també com un homenatge al que hem estat com a poble o al que podríem haver estat. Si més no, el destí dels personatges i paratges amb què Llopis ens enjogassa també ens pertany una mica, sobretot després de conviure-hi. Tot plegat, tal com vaig concloure a la meua introducció sobre el llibre, la novel.la ha de ser desxifrada també com un necessari exercici de dignificació de la nostra geografia -el nostre Beniarbeig, la nostra comarca, el nostre país...- i de la nostra història. L'evocació, al capdavall, s'articula amb mestria per tal d'arribar a la conclusió que Tomàs Llopis no sols ha escrit una gran novel.la, sinó també la gran novel.la de la Marina.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada